Relacja z V Dolnośląskiego Rajdu DIT

W dniach 08 – 09.06.2018 odbył się V Rajd Dolnośląskiej Izby Turystyki.

W tym roku odwiedziliśmy opactwo cysterskie w Henrykowie, gdzie obejrzeliśmy m.in. kopię słynnej Księgi Henrykowskiej z pierwszym zapisanym w języku polskim zdaniem. Następnie odwiedziliśmy, a nawet „zdobyliśmy” krzywą wieżę w Ząbkowicach Śląskich. Jest to najwyższa krzywa wieża w Polsce, a jej obecne odchylenie od pionu wynosi 2,14 m. Mimo tak dużego odchylenia na wieżę można bezpiecznie wejść i podziwiać roztaczający się z wieży widok. Z Ząbkowic udaliśmy się do Kłodzka zwiedzić najcenniejszy w Polsce zespół fortyfikacji XVII – XVIII wiecznych czyli Twierdzę Kłodzką.

Po tak intensywnym dniu udaliśmy się do hotelu Polanica w Polanicy Zdrój na kolację i nocleg.

Następnego dnia nasz rajd rozpoczęliśmy od przejazdu do czeskiego Broumova znanego z Opactwa benedyktyńskiego pw. Św. Wacława. W miejscowym browarze produkowane jest piwo OPAT. Po degustacji piwa (kierowcy oczywiście piwa bezalkoholowego) i zakupach trunku pojechaliśmy dalej w kierunku Sokołowska. Sokołowsko to niewielka, malownicza miejscowość położona w Górach Suchych niedaleko Wałbrzycha. O miasteczku zrobiło się głośno ze względu na pierwsze na świecie sanatorium chorób płuc, które założył dr Hermann Brehmer. Na placówce Brehmera wzorowano później słynne uzdrowisko w szwajcarskim Davos. Przepiękna okolica i przyjazny klimat, to tutaj wreszcie można było odetchnąć od upału świeżym, górskim powietrzem. W Sokołowsku można również zwiedzić malutką, ale jakże uroczą Cerkiew Św. Archanioła Michała, położoną powyżej miejscowości. Bardzo polecamy.

Na koniec udaliśmy się do Jedliny Zdrój zwiedzić pałac Jedlinka.

Pałac w Jedlince nazywany jest porcelanowym pałacem. W czasie II wojny światowej jako obiekt specjalny pod kryptonimem „Willa Erika” pełnił funkcję sztabu organizacji TODT budującej Podziemne Miasto Riese. Od roku obok pałacu udostępniona jest do zwiedzania nowa atrakcja turystyczna: odtworzony wagon z pociągu specjalnego, którym poruszał się Hitler po Europie, także po terenie Polski w czasie wojny.

W browarze przy pałacu warzy się lokalne piwo. Polecamy Pszenicznego Pana i Marcową Damę. Przy browarze można też zjeść pyszny obiad.

Zaopatrzeni w kolejne produkty ze złocistym trunkiem, pełni dobrych wrażeń zakończyliśmy V Rajd i już myślimy o następnym!

Film z rajdu już wkrótce na naszej stronie.