Rajd DIT 2019

Coroczne Rajdy Dolnośląskiej Izby Turystyki wpisały się już w kalendarz wydarzeń Izby. Podczas VII edycji, która odbyła się w terminie 13-14 września 2019 roku uczestnicy zwiedzili Opolszczyznę z jej piękną naturą, zamkami i pałacami.
Podążanie szlakiem zamków i pałaców po Opolszczyźnie to prawdziwa przyjemność! Zamek Książęcy w Niemodlinie, który funkcjonuje już przeszło 700 lat kryje wiele sekretów i tajemnic. Można zobaczyć tam m.in. imitację Bursztynowej Komnaty, upamiętnienie miejsca tortur, które w średniowieczu były na porządku dziennym czy cudowny klimat oddany podczas widowisk rycerskich. Zamek Moszna natomiast to architektoniczna perełka! Pomimo widocznych elementów obronnych zachował urok i bajkowy charakter. Jest to również wyjątkowe miejsce pod kątem spełnianych funkcji. Prócz oczywistej – rezydencjonalnej był etap, podczas którego Moszna była Centrum Terapii Nerwic. Otmuchów z kolei zachwyca nie tylko samymi zabudowaniami obronnymi, ale również urokliwym i spokojnym miasteczkiem z ratuszem. Zamek natomiast jest dobrym przykładem wykorzystania i adaptacji do współczesnych celów hotelarskich. Szukając polskiego Carcassonne z pewnością myśli pokierują nas do Paczkowa, który wybudowany jako gród obronny zachował do dziś wiele elementów zachęcających do odwiedzenia tego miejsca. Rajd kończy się w Sulisławie, gdzie iście reprezentacyjny charakter posiada pierwszy 5* hotel na Opolszczyźnie – Pałac Sulisław.

Zdjęcia: Bronisław Syposz

Rajd DIT 2018

W dniach 08 – 09.06.2018 odbył się V Rajd Dolnośląskiej Izby Turystyki.

W tym roku odwiedziliśmy opactwo cysterskie w Henrykowie, gdzie obejrzeliśmy m.in. kopię słynnej Księgi Henrykowskiej z pierwszym zapisanym w języku polskim zdaniem. Następnie odwiedziliśmy, a nawet „zdobyliśmy” krzywą wieżę w Ząbkowicach Śląskich. Jest to najwyższa krzywa wieża w Polsce, a jej obecne odchylenie od pionu wynosi 2,14 m. Mimo tak dużego odchylenia na wieżę można bezpiecznie wejść i podziwiać roztaczający się z wieży widok. Z Ząbkowic udaliśmy się do Kłodzka zwiedzić najcenniejszy w Polsce zespół fortyfikacji XVII – XVIII wiecznych czyli Twierdzę Kłodzką.

Po tak intensywnym dniu udaliśmy się do hotelu Polanica w Polanicy Zdrój na kolację i nocleg.

Następnego dnia nasz rajd rozpoczęliśmy od przejazdu do czeskiego Broumova znanego z Opactwa benedyktyńskiego pw. Św. Wacława. W miejscowym browarze produkowane jest piwo OPAT. Po degustacji piwa (kierowcy oczywiście piwa bezalkoholowego) i zakupach trunku pojechaliśmy dalej w kierunku Sokołowska. Sokołowsko to niewielka, malownicza miejscowość położona w Górach Suchych niedaleko Wałbrzycha. O miasteczku zrobiło się głośno ze względu na pierwsze na świecie sanatorium chorób płuc, które założył dr Hermann Brehmer. Na placówce Brehmera wzorowano później słynne uzdrowisko w szwajcarskim Davos. Przepiękna okolica i przyjazny klimat, to tutaj wreszcie można było odetchnąć od upału świeżym, górskim powietrzem. W Sokołowsku można również zwiedzić malutką, ale jakże uroczą Cerkiew Św. Archanioła Michała, położoną powyżej miejscowości. Bardzo polecamy.

Na koniec udaliśmy się do Jedliny Zdrój zwiedzić pałac Jedlinka.

Pałac w Jedlince nazywany jest porcelanowym pałacem. W czasie II wojny światowej jako obiekt specjalny pod kryptonimem „Willa Erika” pełnił funkcję sztabu organizacji TODT budującej Podziemne Miasto Riese. Od roku obok pałacu udostępniona jest do zwiedzania nowa atrakcja turystyczna: odtworzony wagon z pociągu specjalnego, którym poruszał się Hitler po Europie, także po terenie Polski w czasie wojny.

W browarze przy pałacu warzy się lokalne piwo. Polecamy Pszenicznego Pana i Marcową Damę. Przy browarze można też zjeść pyszny obiad.

Zaopatrzeni w kolejne produkty ze złocistym trunkiem, pełni dobrych wrażeń zakończyliśmy V Rajd i już myślimy o następnym!

Zdjęcia: Bronisław Syposz

Zdjęcia i opis:
Bronisław Syposz

Film na 25-lecie Dolnośląskiej Izby turystyki

Film, który Państwu przedstawiamy powstał z chęci pokazania 25-letniego dorobku Izby i jej członków.
Korzystaliśmy tylko i wyłącznie z materiałów uzyskanych z nielicznych nagrań telewizyjnych oraz dostarczonych przez członków naszego stowarzyszenia.
Wszystkim, którzy udostepnili nam swoje zdjęcia i filmy serdecznie dziękujemy.

Dolnośląska Izba Turystyki to nie tylko ludzie, ale i miejsca, w których byliśmy….

Zwiedzaliśmy nie tylko Dolny Śląsk, ale i cały świat, czym chcemy się pochwalić.

Zdjęcia i opis:
Bronisław Syposz

Montaż:D37 Studio

IV Rajd po Dolnym Śląsku II

Legnickie Pole – Park Mużakowski – Ogród Różany /Forst/ – Żagań/ stalag/ – Pałac Opatów w Lubiążu – Winnice Jaworek. w kolejny, bo już IV Rajd Samochodowy organizowany przez Biuro Podróży LIDO w ramach Jubileuszu 25 lat Dolnośląskiej Izby Turystyki udaliśmy się w zachodnią cześć Dolnego Śląska.
Jak praktycy turystyczni wiedzą, a przecież w Naszej Izbie ich nie brakuje, aby impreza turystyczna była udana potrzeba kilku ważnych elementów, m.in. pogoda, dobre towarzystwo, atrakcje turystyczne – i te warunki oczywiście zostały jak zawsze spełnione!
To wszystko w dniach 2 i 3 czerwca 2017 roku pięknie współgrało. Wiadomo jednak, że na to wszystko trzeba sobie zasłużyć. Tłumów na tej wycieczce może i nie było, ale w turystyce (i nie tylko) liczy się, jakość, a ta była na wysokim poziomie o atmosferze nie wspominając.
Wczesnym przedpołudniem dotarliśmy do Legnickiego Pola, które pamiętamy z historii sprzed wieków, ale ciągle żywą i świetnie upamiętnianą. Niby to wszystko znamy, ale byliście tam po ubiegłorocznym otwarciu Muzeum Bitwy Legnickiej?
Pięknie opowiada i oprowadza po Muzeum i Bazylice Mniejszej Pani kustosz Iwona Nosko-Sułkowska. Bardzo dziękujemy Pani Iwono. Etap drugi to Park Mużakowski – największy w Polsce i Niemczech park stylu angielskiego.
Udaliśmy się na długi spacer po tej wspaniałej okolicy, co chwilę przekraczając graniczną rzekę Nysę Łużycką, czemu się specjalnie nie dziwił Książe Pückler, ponieważ to kiedyś było jego w całości po obydwu brzegach rzeki. Wielkie dzięki świetnemu przewodnikowi – Pan Henryk Klapa!
Jeszcze tego samego popołudnia odwiedziliśmy Ogród Różany w Forst/ Lausitz/. Ten piękny wschodnioniemiecki Ogród Różany będzie, jak co roku świętować rozkwit swoich wspaniałych róż w ostatni weekend czerwca: 23 – 25.06.2017 r. w czasie naszych odwiedzin róże były jeszcze w wiosennej drzemce, czekając na pełny rozkwit we wspomnianym terminie. Natomiast, od czego jest wyobraźnia. Nie tylko z róż i ogrodów ta ziemia jest znana. Pojechaliśmy następnego dnia do Żagania, aby zwiedzić Muzeum Martyrologii Alianckich Jeńców Wojennych i odwiedzić miejsce słynnej wielkiej ucieczki 76 jeńców. Dla tych, którzy chcą pogłębić wiedzę o tych czasach i tym miejscu polecamy świetny film dokumentalny: kliknij tutaj
W drodze powrotnej do domu odwiedzamy Pałac Opatów w Lubiążu i tu srogi spotkał nas zawód, – bo filmować wnętrz nie wolno, a dlaczego? Gdyż jest zakaz. Szkoda wielka. Natomiast w ostatniej z zaplanowanych atrakcji turystycznej naszego Rajdu – wszystko wolno: zwiedzać, filmować, degustować wino z niezwykłą pasją i znajomością rzeczy prowadzonych Winnic Jaworek. Podziwiamy i bardzo dziękujemy. Kończymy IV Rajd dziękując organizatorom i uczestnikom i … do zobaczenia na kolejnym rajdzie!

140 lat Hotelu Europejskiego

W piękne czerwcowe południe przed Hotel Europejski podjechał zabytkowy tramwaj „ Jaś i Małgosia” przy głośnych dźwiękach muzyki granej przez świetny zespół rodem z Wrocławia Dixieland Dixie Tiger’s Band.
Cóż ta za okazja do tak hucznego świętowania?
Otóż najstarsze dziecko członka Dolnośląskiej Izby Turystycznej firmy COHM sp. z o.o. Hotel Europejski obchodzi 140 urodziny i jest najstarszym z czynnych hoteli Wrocławia. Odsłonięto pamiątkową tablicę, był też jubileuszowy tort. DIT, świętujący w tym roku zaledwie 25-lecie był dość licznie reprezentowany a okolicznościowe życzenia w imieniu Izby złożyła wiceprezes Danuta Nawrocka-Ślażyk. Jeszcze rzut oka z balkonu Jubilata na dawną Ogrodową a obecnie Piłsudskiego z pięknym widokiem odrestaurowanego Dworca Głównego PKP. Żegnamy się z Krasnalem – Europejczykiem, który z imprezy, podobnie jak my, był bardzo zadowolony, mimo że tortem nikt go nie poczęstował.

Dziękujemy i gratulujemy Zarządowi Historycznych Hoteli Wrocławia i czekamy na…..”GRANDA”
Wrocław 22.06.2017

IV Rajd po Dolnym Śląsku

Turystyczna Majówka Dolnośląskiej Izby Turystyki

Nasz kolejny filmik powstał , gdy z kamerą postanowiliśmy odwiedzić organizowaną przez Dolnośląską Izbę Turystyki – kolejną Majówkę.

Impreza, jak zwykle odbyła się w maju i zlokalizowana została na wrocławskim deptaku , czyli fragmencie ul. Świdnickiej od przejścia dla pieszych / Kazimierza Wielkiego/ do Rynku.Pogoda dopisała ale pierwszego dnia tj. 19 maja a 20 ….. była taka sobie jak to w tym roku w ogóle. Nie przeszkodziło to oczywiście zahartowanym nie w takich bojach pogodowo – nastrojowych wystawców , głównie zrzeszonych w Dolnośląskiej Izbie Turystyki i Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej. w naszym wywiadzie prezentują się oni znakomicie, bo w końcu to najlepsi reprezentanci branży turystycznej Dolnego Śląska.

Świetnym uzupełnieniem i dodaniem kolorytu imprezie a właściwie jednym i drugim były występy zaprzyjażnionych z nami zespołów : Balkan Folk Acoustic Wrocław i ” Kalina” – Zespół Pieśni i Tańca AWF Wrocław. Pięknie Wam dziękujemy.

II Kolorowy Karnawał Turystyki

Zapraszamy do zapoznania się z krótką relacją z II Kolorowego Karnawału Turystyki

MTT Wrocław 2017

Zapraszamy do zapoznania się z krótką relacją z tegorocznych Międzynarodowych Targów Turystycznych, które odbyły się w dniach 24-26.02.2017 roku w Hali Stulecia.

Osówka 2015

19 maja 2015 wybraliśmy się do Podziemnego Miasta Osówka najbardziej rozbudowanego projektu Riese w Górach Sowich. Zarząd Dolnośląskiej Izby Turystyki zaprosił i osobiście oprowadzał po podziemnym mieście Prezes Zarządu Podziemne Miasto Osówka sp. z o.o Pan Zdzisław Łazanowski.

Opłatkowe Spotkanie

12 grudnia 2106 roku , tradycyjnie już Zarząd Dolnośląskiej Izby Turystyki zaprosił na Uroczyste Spotkanie Opłatkowe . Tym razem spotkaliśmy się w miejscu magicznym , bo na Ostrowiu Tumskim w Domu zakonnym Sióstr Szkolnych de Notre Dame we Wrocławiu.
Magia i historia tego miejsca idą zgodnie w parze jak ostatnio mało co.
Piękne życzenia świąteczne i noworoczne złożył prezes DIT – Marek Ciechanowski.
Opłatkiem dzieliliśmy się i życzenia składali w reliktach średniowiecznego zamku książęcego i i kurii kanonickich.
Rok 2016 jest dla Wrocławia rokiem szczególnym. Miasto jest przecież Europejską Stolicą Kultury. Wypadało, więc odwiedzić serce miasta – jego wspaniały Rynek z niezapomnianą atmosferą Jarmarku Bożonarodzeniowego
W tym szczególnym roku składamy Wszystkim Ludziom Dobrej Woli najlepsze życzenia Radosnych Świąt Bożego Narodzenia i wszelkiej pomyślności w nadchodzącym Nowym Roku, w którym obchodzić będziemy 25-lecia istnienia naszej samorządowej i społecznej organizacji – Dolnośląskiej Izby Turystyki.
Zespół Reportaży DIT.

ZOO Wrocław – Afrykarium

24.11.2014 na zaproszenie dyrekcji wrocławskiego zoo odbyliśmy, jako jedni z pierwszych wycieczkę do największej, najliczniej odwiedzanej, jak się wkrótce okaże atrakcji turystycznej Wrocławia – AFRYKARIUM.

Wyjazdowe posiedzenie DIT – Twierdza Kłodzko

Zarząd Dolnośląskiej Izby Turystyki miał i ma w zwyczaju odbywanie posiedzeń wyjazdowych. Tak też i było 24 czerwca 2014 roku w Kłodzku w gościnnym Biurze Podróży Giecewicz Travel (członek DIT).Po owocnych obradach zaproszeni przez administratorów Twierdzy Kłodzko zwiedziliśmy jedno z najcenniejszych dzieł architektury obronnej w Polsce wpisanym od 1960 roku do rejestru zabytków.

Niezwykle kompetentny przewodnik w mundurze z epoki Fryderyka II prowadził nas podziemnym labiryntem korytarzy minerskich przez kazamaty strzeleckie, kantynę,lazaret zlokalizowane w Wielkim Kleszczu. Kolejność być może była nie co inna, bo strzelano z ówczesnej broni i ogłuszono skutecznie strzałem z armaty. Wrażenia niesamowite. Udało się jednak wyjść na bastion widokowy skąd przepiękny widok na miasto i otaczające Kotlinę i Ziemię Kłodzką góry.

Koncert organowy z okazji Kongresu Turystyki Polskiej

W trakcie trwania Kongresu Turystyki Polskiej w Świdnicy uczestnicy konferencji zostali zaproszeni przez gospodarzy miasta i Parafię pw. św. Trójcy na Koncert Organowy w Kościele Pokoju. Na wielkich organach królewskiej firmy Schlag i Synowie ze Świdnicy grali; Maciej Bator-kantor świdnickiego kościoła, organista i pedagog ze swoim uczniem 11 letnim Jakubem Monetą-uczniem Państwowej Szkoły Muzycznej i stopnia w Świdnicy.

Ten świetnie rozumiejący się duet przedstawił gościom Koncertu utwory m.in. takich mistrzów jak J.S. Bach i G.F Handel.
Grą zachwycił zarówno nauczyciel, jak i jego uczeń-Kuba-talent czystej wody.

Gratulacje i wielkie dzięki za duchową ucztę.

Wrześniowe lato w Polanicy Zdroju

Wśród lasów, pól i łąk zielonych leży perła Uzdrowisk Ziemi Kłodzkiej – Polanica Zdrój .Wrześniowym latem wybraliśmy się tam, aby zobaczyć jak się ma to urocze miasteczko pod koniec letniego , bogatego sezonu. No ma się znakomicie, wszędzie czysto, spokojnie i pogodnie.

Zaczynamy odwiedziny od Informacji Turystycznej świetnie usytuowanej i profesjonalnie prowadzonej . Stąd też piękny widok na skąpany w słońcu jeden z czterech parków – Szachowego , gdzie ” partyjkę ” rozgrywają kuracjusze lub miejscowi .Ale właściwe zwiedzanie zaczynamy od wejścia do parku Centralnego mijając nieco senny Teatr Zdrojowy im. M.Ćwiklińskiej i dochodzimy do reprezentacyjnej części uzdrowiska tj pijalni wód mineralnych , mijamy jak zwykle piękne i dostojne sanatorium ” Wielka Pieniawa’ , oglądamy dumę władz miasta i uzdrowiska – przepiękną kolorową fontannę , gdzie z 723 dysz tryska słup wody na wysokość 12 metrów . Wieczorami można się zachwycać grą kolorów , muzyką i światłem. Jeszcze chwila refleksji nad kręcącą się na wodzie piękną granitową kulą i idziemy do najwyżej położonych części 13 hektarowego Parku Zdrojowego. Dochodzimy do Polanickiego Niedźwiadka, który dzielnie i odważnie broni przed wtargnięciem lądolodu. Niedźwiedź podobno pomrukuje czasami, ale tym razem nic takiego nie słyszeliśmy . Odwiedziliśmy też kilka obiektów znakomicie odnowionych lub zbudowanych od podstaw a oferujących niezwykle szeroką gamę usług spa&wellness. Widać,że właściciele i zarządzający obiektami na pierwszym miejscu postawili na wysoką jakość świadczonych usług co w konsekwencji zaowocowało , w niektórych obiektach,ponad 80 % ” obłożeniem”

Polanica Zdrój robi bardzo dobre wrażenie uporządkowanego, zadbanego i dobrze zarządzanego miasta i uzdrowiska . Wieki szacunek Panie Burmistrzu i Panowie Przewodniczący Rady Miasta / aktualny i poprzedni. Tak trzymać!